Levensstijl & een gelukkig leven

Wist jij...
Dat jij nu al snel kan starten met het leven van een gelukkig leven door op een paar dingen te letten in de manier waarop jij leeft.

Stofjes die jou gelukkig maken
Om je gelukkig te voelen heb je bepaalde neurotransmitters, hormonen en aminozuren nodig. Wat ieder stofje is en hoe jij dit kan verkrijgen wordt hieronder uitgelegd.

Dopamine
Dopamine is één van de aller belangrijkste neurotransmitters die leiden tot een gelukkig leven. Deze neurotransmitter zorgt er namelijk voor dat jou hersenen goed werken. Het verbind alle gedeeltes in in je hersenen en zorgt dat alle delen in de hersenen optimaal werken, waaronder de gedeeltes die zorgen dat jij
- goede beslissingen kan nemen
- een goed geheugen hebt in het herinneren en leren
- een optimale concentratie hebt
- een actief en productief bestaan kan leiden
- je (heel) goed kan voelen, blijdschap en genot

Dopamine komt vrij indien jou gedrag beloont wordt. Dit houdt letterlijk in dat je hersenen denken dat jij iets goed hebt gedaan of juist dat jij al bepaalde eigenschappen bezit waarvan je hersenen denken dat dit beloont mag worden. In het geval van geestelijke ziektes zoals bijvoorbeeld Parkinson, burn-out en depressie is er een tekort aan dopamine.

Hoe stimuleer je de aanmaak van dopamine?
Dopamine kun jij extra stimuleren door middel van sporten, slapen, eten, voedingssupplementen, slapen en het bereiken van doelen.

Sporten
Door te sporten maakt jou lichaam diverse nieuwe stoffen en hormonen aan die goed zijn voor je lichaam. Waaronder dopamine. Door actief te sporten maakt je lichaam calcium aan. Calcium is cruciaal bij de aanmaak van dopamine. Als jij iedere dag minimaal 30 minuten actief in beweging bent maak je dus meer dopamine aan. Denk aan wandelen, hardlopen, fitness of iets anders waarin jij lekker actief bezig kan zijn.

Slapen 
Met slapen kun je juist zorgen dat zo min mogelijk dopamine wordt verbruikt, zodat er meer overblijft voor het actieve bestaan. Zorg ervoor dat jij iedere dag tenminste 8 uren slaapt.

Eten
In heel veel verschillende soorten voedsel zitten bepaalde stoffen die ervoor zorgen dat jij extra dopamine kan aanmaken. Eet veel producten met anti-oxidanten. Anti-oxidanten zorgen ervoor dat je hersencellen niet beschadigen en juist optimaal blijven functioneren. Anti-oxidanten zijn te vinden in:

- Groente en fruit zoals: bladgroente, oranje groente en fruit, asperges, broccoli, bietjes, paprika's, sinaasappels, aardbeien, bloemkool, spruitjes, noten (geen pinda's), zonnebloempitten en wortelen
- Eten met tyrosine, dit zorgt er voor dat dopamine wordt aangemaakt. Tyrosine zit in: Amandelen, avocado's, bananen, zuivel, limabonen, sesamzaadjes en pompoenpitten, sojaproducten (zoals tofu enz.), vis en vlees.